آلکالین فسفاتاز چیست
اخرین اخبار و تازه های رشته زیست شناسی و منابع علمی ISI
آلکالین فسفاتاز چیست
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 15:6

در باره آزمایش ها و بیماری ها

 

آلکالین فسفاتاز

علامت اختصاری:ALP

این آزمایش مقدار آنزیم آلکالین فسفاتاز یا آلکالن فسفاتاز را در خون اندازه گیری می نماید. این آنزیم در کبد و استخوان و تا حدی در روده ها و کلیه ساخته می شود. همچنین جفت خانمهای باردار نیز محلی برای ساخته شدن این آنزیم است.

کبد بیش از هر عضوی این آنزیم را تولید می کند. برخی شرایط باعث تولید مقدار بالای این آنزیم در خون می شوند. این شرایط شامل رشد سریع استخوان (مثلا در خلال رشد و افزایش قد)، بيماري هاي استخوانی (همانند استئومالاسی یا بیماری پاژه)، پر کاری پاراتیروئید، کمبود ویتامین دی یا اختلال سلولهای کبدی هستند. در صورت بالا بودن این آنزیم ممکن است نیاز به انجام آزمایشات دیگری باشد.

علت انجام

üکنترل بیماری کبدی یا صدمه به کبد: علایم بیماری کبدی می تواند شامل زردی، دردشکم، تهوع، استفراغ باشد. تست آلکالن فسفاتاز معمولأ زمانی که از داروهای آسیب رسان به کبد استفاده می شود، باید انجام گیرد.

üکنترل مشکلات استخوانی همانند ریکتز، استئومالاسی، تومور استخوان، بیماری پاژه، مشکلات پارا تیروئید، که مقدار این آنزیم می تواند در ارزیابی درمان بیماری پاژه یا کمبود ویتامین دی مفید باشد.

روش آمادگی

این آزمایش معمولأ نیازی به آمادگی قبلی ندارد. ممکن است از شما خواسته شود که برای 10 ساعت از خوردن و نوشیدن مشروبات الکلی اجتناب کنید. مقدار آنزیم معمولأ پس از خوردن غذاهای چرب بالا می رود.

بعضی داروها نیز می توانند بر نتایج این تست تأثیر بگذارند و بهتر است پزشک و آزمایشگاه را در جریان داروهای مصرفی خود بگذارید.

روش انجام تست

انجام این تست با گرفتن خون از ناحیه بازو است.

نتایج

مقدار طبیعی

مقدار طبیعی آنزیم در جواب آزمایش در قسمت محدوده طبیعی ذکر می شود. با این حال حتی در مورد جوابهای خارج از محدوده ذکر شده نیز، تصمیم طبیعی یا غیر طبیعی بودن با پزشک معالج شما است. مقادیر این آنزیم در سه ماهه سوم بارداری بالا می رود. بچه ها معمولأ به علت رشد سریع مقادیر آلکالن فسفاتاز بالایی دارند.

مقادیر بالا

در بیماری های کبدی مثل هپاتیت، بسته شدن راههای صفراوی، سنگ مجاری صفراوی، سیروز، و...، بیماری های استخوانی و نارسایی یا حمله قلبی، مونوکلثوز و عفونت منتشر بدن دیده می شود.

مقادیر پایین

سوء تغذیه همچون بیماری سلیاک می تواند باعث پایین بودن آلکالن فسفاتاز گردد.

مواردی که نتایج را تحت تأثیر قرار می دهند

·داروها مثل آنتی بیوتیکها، قرص های ضد بارداری، مصرف طولانی مدت آسپرین و برخی داروهای دیابت خوراکی

·بارداری

·یائسگی

·سن و رشد استخوان

·مصرف زیاد الکل

سایر تستهای مرتبط

تستهای عملکرد کبد مثل آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز، بیلی روبین و گاماگلوتامین ترانسفراز (که آزمایش اختصاصی کبد است)

سونوگرافی و یا سی تی اسکن



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: آلکالین ، فسفاتاز,