اخرین اخبار و تازه های رشته زیست شناسی و منابع علمی ISI
ساختن گلبول خون از برنج
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 22:13

استخراج سرم آلبومين از برنج دست ورزي شده ژنتيک بزودي مي تواند مشکل کمبود منابع خوني و اهدا کننده هاي خون را در جهان برطرف سازد.

    شايعه چکيدن خون از سنگ و چوب در ميان بسياري از اقوام همچنان رواج دارد که بسياري آن را غيرممکن مي دانند، با اين حال محققان به تازگي اعلام کرده اند با ايجاد تغييرات کوچک ژنتيک بزودي مي توان شاهد چکيدن خون يا دست کم پروتئيني از خون از دانه هاي برنج بود.

    محققان در گزارش خود از مطالعه اي که به تازگي انجام گرفته توضيح مي دهند که مي توانند مقادير قابل توجهي از پروتئين سرم آلبومين را از دانه هاي برنج استخراج کنند.

    اين پروتئين به دليل نقش کليدي که در ساخت دارو و واکسن و همچنين درمان بيماران مبتلابه سوختگي شديد، خونريزي شديد و آسيب ديدگي کبدي دارد يکي از پرمصرف ترين انواع پروتئين خوني در سرتاسر جهان است. نخستين منبع پروتئين درماني خون هاي اهدا شده توسط انسان هاست که از محدوديت هاي بالايي برخوردار است.

 

    از اين رو محققان در سرتاسر جهان به منظور غلبه بر محدوديت هايي از قبيل کمبود منابع خوني و آلوده بودن خون هاي اهدايي در تلاش بوده اند تا جايگزيني مناسب را با استفاده از مخمرها و باکتري ها به وجود آورند يا اين پروتئين را در ارگانيزم هاي دست ورزي شده از قبيل گاوها يا گياه تنباکو توليد کنند.

 

 

 

 

روزنامه ايران، شماره 4931 به تاريخ 12/8/90، صفحه 10 (دانش)



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: ساختن گلبول خون از برنج,
هورمون گیاهی اتیلن
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 22:8

اتیلن

اتیلن از لحاظ آن که به حالت گاز است یک هورمون غیر معمولی است. در اوایل قرن نوزدهم ، پرورش دهندگان میوه کوشیدند تا رنگ و طعم مرکبات را با قرار دادن آنها در اتاقی که با بخاری زغال سنگی گرم می‌شد مرغوبتر کنند. مدتها تصور می‌شد که گرما سبب رسیدن میوه می‌شود. سپس پژوهشهای فراوان نشان داد که در حقیقت فرآورده‌های کروسن سبب رسیدن میوه ها می‌شوند. از بین این فرآورده‌ها ، گاز اتیلن ، گاز بسیار فعال تشخیص داده شد. به دنبال آن دانسته شد که اتیلن بوسیله گیاهان هم تولید می‌شود. این گاز قبل از رسیدن میوه‌ها در گیاه تولید می‌شود و مسئول تغییرات رنگ ، بافت و ترکیبات شیمیایی هنگام رسیدن آنهاست.

اکسین در تراکم معین سبب تولید مقدار زیادی اتیلن در گیاه می‌شود. هنگامی که پیری برگ آغاز می‌شود اتیلن تنظیم کننده اصلی ریزش برگ است این گاز سبب تسریع در سنتز آنزیم سلولاز و آزاد شدن آن می‌شود. این آنزیم دیواره‌های یاخته را از بین می‌برد. اگر پیش از آغاز پیری برگ اکسین به آن اضافه شود، از پیری برگ جلوگیری می‌گردد. ولی پس از تشکیل لایه ریزش ، اکسین ریزش برگ را با تحریک تولید اتیلن ، تسریع می‌کند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
همه چیز درباره آپتامر ها وبیوسنسور ها
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 22:5


آپتامرها اولیگونوکلئوتیدهائی تک زنجیره اي با تمایل بسیار بالا براي اتصال به RNA یا DNA مولکول هدف خود می باشند. آن ها با اختصاصیت و بهگزینی بسیار بالا به واسطه ویژگی شکل ساختمان سوم خود به مولکول هدف متصل می شوند. لغت آپتامر از کلمه لاتین آپتوس به معنی مناسب گرفته شده است که رفتار قفل و کلید را با مولکول هدف خود دارد، و از این جهت شباهت بسیاري به آنتی بادي ها دارند.
 آپتامرها کاربردهای بالقوه ای در وسائل آنالیز گر شامل بیوسنسورها و عوامل درمانی “therqputic agents” دارند. اندازه آنها بین 6 تا 40 کیلودالتون است و گاهی دارای ساختارهای سه بعدی ویژه و پیچیده هستند.

 آپتامرها می توان بر علیه یونها مثلاً Zn +2، تولید نوکلئوتیدها، ATP ، اولیگوپپتیدها گلیکوپروتئینهای بزرگ مثل CD4 و … ایجاد کرد. به محلهای اتصال آپتامر«آپتاتوپ» می گویند. در استفاده های in vivo برای آپتامرها می توان از آنها به عنوان Magic bullet استفاده کرد که ملکول مورد نظر را تعقیب کرده و از بین ببرند.

 حال به چگونگی استفاده از آپتامرها برای ساخت بیوسنسورها می پردازیم توانائی های این بیوسنسورها عبارتند از: اندازه گیری همزمان صدها گونه ملکولی متفاوت ،حساسیت بسیار بالا،اختصاصیت بسیار بالا ، آنالیز سریع، اصول شیمیایی بسیار ساده که به راحتی می تواند اتوماتیک شود. مسأله مهمتر در مورد بیوسنسورها استفاده از یک تکنیک فلئورسنت بسیار حساس به صورتی است که می تواند یک ملکول را شناسائی کند. در مورد تکنیک فلئورسنت روشهای محو تدریجی ناحیه تحریک شده بسیار قدرتمند هستند. در این تکنیک ها آپتامر را روی یک اسلاید شیشه ای قرار می دهند. در این حالت اگر چه نور ایجاد شده تماماً بازتابش می شود مقداری انرژی به بیرون شیشه در محیط گسترش پیدا می کند که بصورت تعریفی یک ناحیه الکترومگنیک تخریبی را نزدیک سطح شیشه ایجاد می کند این ناحیه را evanescance field می گویند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: ه آپتامر ها وبیوسنسور ها,
روش های تکثیر گیاهان
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:32

تکثیر جنسی

اساس کار در این روش استفاده از بذر گیاه است

بذر حاصل ترکیب دانه های گرده (گامت نر) با کلاله مادگی ( حاوی گامت ماده )بوجود می آید و بذر حاصله توانایی ایجاد یک گیاه جدید را دارا می باشد.

روش کشت بذر

بذر کاری به دو روش انجام می گیرد

1.کشت مستقیم

2.نشاءکاری

کشت مستقیم در مورد گیاهانی استفاده می شود   که رویش آن ها با مشکل زیادی همراه نیست و رویش آسانی دذارند

مثال کشت گل جعفری, گل آهار و...

در روش نشاءکاری ابتدا بذر ها را در  جعبه کشت یا گلدان کشت می دهیم و پس از اینکه 4 تا 6 برگه شدند ؛ گیاه را به محل اصلی انتقال می دهیم

مثال : همیشه بهار , اطلسی و...

نکته : در صورتی که بذر دارای عامل خواب باشد

قبل از کشت عامل خواب باید برطرف شود

مثال : بذر کاج بوسیله ساییدگی

بذر گل اختر بوسیله خیساندن 12 ساعته در آب 80 درجه سانتی گراد

بذر خانواده رزاسه و بنفشه قرارر دادن در ماسه مرطوب در  دمای خنک (استریفیکاسیون)

و....

                                                                                                   ادامه دارد.....



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: روش های تکثیر گیاهان ,
خارخاسک گیاه خواب آور و عضله ساز
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:32

تریبولوس (tribulus) یکی از مکمل‌های بدنسازی است که تازگی در ایران هم استفاده از آن رایج شده. کپسول‌هایی که از گیاه تریبولوس ترستریس پر شده و روزی یکی دو تا از آن خورده می‌شود. نکته جالبش اینجاست که دقیقا همین گونه بومی ایران و خودرو است. در فارسی به آن «خارخاسک» می‌گویند و عطاری‌ها سیری ۳ هزار تومان آن را می‌فروشند. توی کپسول همین را پودر کردند و ریختند و بیش از صد برابر گرانتر می‌فروشند!

اثر این گیاه  بیشتر خواب‌اور است و البته همین خواب‌آور بودن و عمیق کردن خواب یعنی افزایش تستسترون و عضله‌سازی بیشتر.

چون عضله‌سازی‌های بدن در خواب عمیق انجام می‌شوند. مکانیسم اثرش هم شباهتهایی به داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مثل آسپرین دارد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: خارخاسک گیاه خواب آور,
مقاله ترجمه شده زیست شناسی 2016
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:24

چکیده

گیاهان دارویی که تحت شرایط نیمه خشک رشد می کنند غلظت محصولات طبیعی مرتبط به آنها بیشتر از گیاهان معادل است، اما در آب و هوای معتدل کشت می شود. این پدیده بر اساس ملاحظات بیو شیمیایی و فیزیولوژیکی گیاهی شرح داده می شود: در نواحی نیمه خشک- به علت عرضه محدود آب وشدت نور بیشتر- گیاهان در معرض سطح تنش خشکی بیشتر نسبت به گیاهانی هستند که در آب و هوای معتدل رشد می کنند. تا کنون، تنها داده های آزمایشاتی محدودی بر اساس این هم بستگی ها در دسترس است. در این بخش، بررسی جامعی در مورد ادبیات مربوط ارائه می گردد. در اکثر تحقیقات در دسترس، محتوای محصولات گیاهی ثانویه در گیاهانی که از تنش خشکی در رنجند افزایش می یابد.

زمینه ساخت و سازی افزایش تحریکی با تنش محصولات طبیعی به شرح ذیل شرح داده می شود: به خاطر انسداد دهانی به علت فوقدان آب اولیه، مصرف CO2 بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. در نتیجه، مصرف هم عرض های کاهشی (NADPH+ ) برای تثبیت CO2 از طرایق چرخه کالوین بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و عرضه بیش از حد توده ای NADPH+ را تولید می کند. در نتیجه، روندهای ساخت و سازی به سمت بیشتر ترکیبات بسیار کاهش یافته مانند ایزوپرنوییدها، فنولها و اکلاییدها حرکت داده می شود. استفاده از Sage به عنوان یک گیاه مدل، بر هم کنش تنش خشکی که باعث تحریک تغیییرات سوخت و سازی می شود و سنترز و انباشت محصولات گیاهی ثانویه بررسی شده است. وقتی گیاهان تحت تنش خشکی متوسطی کشت می شوند، محتوای کل و همچنین غلظت منوترین ها بطور قابل توجهی بیش تر از گیاهان گروه کنترل به خوبی آبیاری شده است. وقتی این گیاهان بطور موازی تحت CO2 بالا کشت می شوند، تنش خشکی مرتبط با افزایش سنتز منوترین بطور کلی تنظیم می شود. بطور آشکارا، علاوه بر تنش مرتبط با انسداد دهانی، مقدار CO2بسیری وارد برگ ها می شود. بر اساس این ملاحظات، کاربردهای مفروض جهت افزایش کیفیت گیاهان دارویی و با بکار بردن عمدی تنش خشکی مشخص می شود.

———————————————————————-

عنوان اصلی مقاله:   Influencing the product quality by deliberately applying drought stress during the cultivation of medicinal plants

ترجمه فارسی عنوان:  تحت تاثیر قرار دادن کیفیت  محصول از طریق در معرض قرارگیری عمدی با تنش خشکی در طول کشت گیاهان دارویی

تعداد صفحات انگلیسی:  ۹ صفحه

تعداد صفحات ترجمه فارسی:   ۲۲ صفحه 

قیمت ترجمه فارسی:  ۱۸۰۰۰تومان

دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین  از لینک های پایین

 

 برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات ترجمه شده زیست ، ،
:: برچسب‌ها: تنش خشکی ,
مقاله ترجمه شده زیست شناسی 2016
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:23

چکیده

نقش پرولین و پلی آمین در پاسخ های تنش خشکی گیاهان تنباکو از طریق مقایسه پاسخ ها به فقط خشکی و ترکیب خشکی و گرما در برگ های بالاتر و پایین تر و ریشه های گیاهان تنباکو وحشی و ترانسفورمنت هایی که به طور ترکیبی یک ژن اصلاح شده برای سنتز آنزیم بیوسنتز پرولین ۱Δ- پیرولین-۵ کربوکسیلات را بیان می کنند، بررسی می شود.در هر دو ژنوتیپ تنش خشکی همزمان با کاهش محتوای آب نسبی(RWC) که در برگ های بالاتر شدت کمتری از هر جای دیگر گیاه دارد . خشکی نیز، سطوح پرولین در هر دو ژنوتیپ را افزایش می دهد. دوره تنش گرمایی کوتاه (۲ ساعت در ۴۰ درجه سانتی گراد) در انتهای دوره خشکی تاثیر معناداری بر سطوح پرولین موجود در برگ های بالاتر و ریشه ها ندارد اما سبب افزایش بیشتر در برگ های پایین تر دو ژنوتیپ می شود.

سرعتی که سطوح پرولین افزایش یافته در طول دوره بهبود پس از تنش به حد نرمال بر می گردند در ترانسفورمنته ها و گیاهانی که دستخوش تنش ترکیبی هستند ، آهسته تر است. در هردو ژنوتیپ ، تنش خشکی به طور معناداری باعث کاهش سطح اسپرمیدین (spd) و پوترنسین ( Put) در برگ ها و ریشه ها نسبت به گروه کنترل می شوند و باعث افزایش سطوح اسپرمین ( spm) و دی آمینو پروپان می شود . سطوح spd به علت مصرف آن در بیوسنتز spm و یا اکسیداسیون از طریق اکسید از پلی آمین کاهش می یابد تا Dap را تشکیل دهد که در طول تنش خشکی فراوان تر است. در طول دوره آب دادن مجدد، سطوح Put و spd گیاهان به سرعت بهبود می یابد و فعالیت آنزیم های بیو سنتز PA در برگ ها و ریشه هایشان اساسا افزایش می یابد ، این افزایش در انتقال دهنده ها بیش از گیاهان WT مورد تاکید قرار می گیرد. سطوح بالای spm که در گیاهان تحت تنش خشکی مشاهده می شود حتی بعد از فاز آب دهی مجدد و بهبود ۲۴ ساعته استقامت می نمایند. محتویات مالون دی آلدهید ( MDA ) برگ های پایین تر WT ها اساسا در طول دوره تنش خشکسالی افزایش می یابد، افزایش کمتر تاکید شده ای در انتقال دهنده ها و بعد از کاربرد تنش ترکیبی رخ می دهد. بعد از دوره بهبود بعد از تنش ، محتویات MDA موجود در برگ های هر دو ژنوتیپ بیشتر از محتویات موجود در گروه کنترل متناظر می شود. محتویات MDA برگ های بالاتر در گیاهان هر دو ژنوتیپ نسبتا ثابت می باشند و نشان می دهند که که این برگ ها ترجیحا در برابر تاثیرات معکوس تنش اکسایشی و شرح کارآیی مکانیسم های دفاع آنتی اکسایشی تحریکی گیاهان حفاظت می شوند.

————————————————————————

عنوان اصلی مقاله:   Effect of drought and combined drought and heat stress on polyamine metabolism in proline-over-producing tobacco plants

ترجمه فارسی عنوان:  تاثیر خشکی و ترکیب خشکی و تنش گرما بر متابولیسم پلی آمین  در گیاهان تنباکو اضافه تولید کننده پرولین

تعداد صفحات انگلیسی:  ۹ صفحه

تعداد صفحات ترجمه فارسی:   ۱۹ صفحه 

قیمت ترجمه فارسی:  ۱۸۰۰۰تومان

دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین  از لینک های پایین

 

 برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: مقالات ترجمه شده زیست ، ،
مقاله ترجمه شده زیست شناسی 2016
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:22

 

خلاصه

هپاروزان ان- استیل به عنوان یک پیش نویس برای بیوسنتز داروی مهم و آنتی کوگولانت هپارین محسوب می شود. هپاروزان کپسولی Escberichia coli K5 پلی ساکاریدی به منزله پیش نویسی امیدوار کننده برای تولید داخل سلولی کومونزیماتیک برای هپارین بیومهندسی شده تلقی می شود. در این مقاله به دنبال شناسایی تولید بهبود یافته هپاروزان برای هپارین مهندسی شده توسط پروسه تخمیر هستیم که با کمک مهندسی فرآیند و مهندسی ژنتیک صورت می گیرد.

هپاروزان عبارت از یک فرآورده طبیعی و اسیدی پلی ساکارید است که متشکل از و تکرار واحد دی ساکاریدی می باشد. در یوکاریوت، هپاروزان عبارت از پیش نویس پلی ساکاریدی در بیوسنتز هپارین و سولفات هپاران است که به لحاظ بیولوژیکی عبارت از مولکولهایی مهم، حیاتی بوده و دارای اثرات باکتریائی و ورودی، آنژیوژنسیز، ضد تورم، ضد سرطان و رشد آن است.

هپارین عبارت از یک داروی متداول پلی ساکارید و آنتی کوگولانت است که با واسطه گری هپاروزان بیوسنتز  می شود و تولید آن در حال حاضر از عصاره پورسین روده صورت می گیرد. تولید از منبع حیوانی هپارین مرتبط با چندین پسروی است و ریسک مربوط به آن در آلودگی اش نهفته است که یک مورد از آن در سال ۲۰۰۸ گزارش شد. بحران آلودگی موجب عوارض جانبی شدید در بیماران شده و در نتیجه تبدیل به یک پلی ساکارید مشابه دیگر حاصل می شود که سولفات کندریتین بیش سولفاته می باشد. سنتز سلولی پلی ساکارید شبیه هپارین از هپاروزان می تواند به عنوان یک روش جایگزین برای تولید هپارین از منبع غیرحیوانی مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین تولید هپاروزان اولین مرحله در ساخت هپارین بیومهندسی شده است.

——————————————————————

عنوان اصلی مقاله:   Escherichia coli K5 heparosan fermentation and improvement by genetic engineering

ترجمه فارسی عنوان: تخمیر هپاروزان Escberichia coli K5 و بهبود آن توسط مهندسی ژنتیک

تعداد صفحات انگلیسی:  ۵ صفحه

تعداد صفحات ترجمه فارسی: ۶ صفحه 

قیمت ترجمه فارسی:  ۱۷۰۰۰تومان

دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین  از لینک های پایین

 

 برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: مقالات ترجمه شده زیست ، ،
مقاله ترجمه شده زیست شناسی 2016
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:22

خلاصه

امروزه بیش از پیش عیان شده است که به اصطلاح اندامک های باقیمانده از یوکاریوت های تک سلولی میکروآئروفیل، هیدروژنوزوم ها و میتوزوم ها موجب کاهش چشمگیر انواع متعدد میتوکندری ها می شود. این عوامل عموماً فاقد ویژگیهای کلاسیک میتوکندری از جمله زنجیره انتقال الکترون و یک ژنوم می باشند. در حالیکه تولید انرژی توسط هیدروژنوزوم ها و توسط لایه های زیرین فسفوریلاسیون در امتداد یک مجرای تخمیر مولد هیدروژن صورت می گیرد که شامل دسته های آهن – سولفور حاوی پیرووات آنزیم می باشد: اکسیدوردوکتاز فردوکسین (PFO) و هیدروژناز، و البته شرکت میتووزم در سنتز ATP هنوز مشخص نیست. هر دو آنزیم مذکور اخیراً در دیپلوماند ژیاردیای روده ای دارای میتوزوم توصیف شده و نیز قادر به تولید هیدروژن مولکولی می باشند. چنانچه اطلاعات انتشار یافته نشان می دهد PFO ژیاردیال عبارت از یک آنزیم مربوط به غشاء است و می توان چنین گمان برد که PFO و هیدروژناز در میتوزوم فعالیت می کنند که در این صورت طبق تعریف باید از هیدروژناز به عنوان هیدروژنوزوم نام برد. با استفاده از آنتی بادی ها در برابر آنزیم های نوترکیب ژیاردیای روده ای توسط تحلیل بلات غربی شکست زیرسلولی و نیز روش های میکروسکوپی کنترل ایمونوفلورسانس تمامی سلول ها این امر نشان داده شده است که نه PFO و نه هیدروژناز در میتوزوم تجمع نمی یابند بلکه عمدتاً در سیتوزول یافت      می شوند. میتوزوم ژیاردیال نقش مهمی در تجمع دسته های آهن – سولفور داشته و حاوی ملازم های Cpn60 و mtHsp 70 است که به وارد شدن پروتئین نیز یاری ویژه ای می رساند. در میتوکندری، پتانسیل انتقال غشائی برای این فرآیند پیچیده ضرورت دارد. با استفاده از Mito Tracker Red و آنتی بادی های ویژه اندامک، باید امکان شناسائی پتانسیل انتقال غشائی در هیدروژنوزوم تریکوموناس واژینالیس وجود داشته باشد ولی در مورد میتوزوم ژیاردیای روده ای صدق نمی کند. دست یافتن به نتایج مذکور دالّ بر شواهد بیشتری بر آن است که میتوزوم ژیاردیا یکی از همولوگ های میتوکندری با کاهش بسیار بوده است.

—————————————————————–

عنوان اصلی مقاله:   Fermentation enzymes of Giardia intestinalis, pyruvate : ferredoxin oxidoreductase and hydrogenase, do not localize to its mitosomes 

ترجمه فارسی عنوان:آنزیم های تخمیر ژیاردیای روده، پیرووات: اکسیدوردوکتاز فردوکسین و هیدروژناز، که در میتوزوم تجمع نمی یابند

تعداد صفحات انگلیسی:  ۱۰ صفحه

تعداد صفحات ترجمه فارسی: ۸ صفحه 

قیمت ترجمه فارسی:  ۱۷۰۰تومان

دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین  از لینک های پایین



:: موضوعات مرتبط: مقالات ترجمه شده زیست ، ،
:: برچسب‌ها: تجزیه و تحلیل ژنوتیپ ، چند ریختی نوکلئوتیدی منفرد ( SNP) ، اسید نوکلئیک قفل شده ( LNA),
مقاله ترجمه شده کامپیوتر 2017
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:20

 

چکیده

تاریخچه: مصرف مکرر مورفین موجب حساسیت زائی رفتاری می شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سیستم مرکزی گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA) در وابستگی به مورفین دخیل می باشد. البته اثرات باکلوفن آگونیست گیرنده GABAB روی حساس سازی رفتاری ناشی از مورفین در موش های صحرایی مشخص نیست.

روش ها: از مدل حساس سازی رفتاری ناشی از مورفین در موش صحرایی برای تحقیق اثرات باکلوفن روی  حساس سازی رفتاری بهره بردیم. علاوه بر آن، آزاد شدن دوپامین در پوسته نوکلئوس اکومبنس با استفاده از ارزیابی میکرودیالیز بدنی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج: مطالعه حاضر نشان می دهد که فعالیت مربوط به گرفتاری های حرکتی در نتیجه چالش مورفین (mg/kg, s.c 3) به وضوح افزایش می یابد که ۴ روز مصرف متوالی مورفین و بعد ۳ روز عدم مصرف آن مورد نظر می باشد که نشان دهنده بروز حساسیت زائی رفتاری است. علاوه بر آن، درمان طولانی با باکلوفن (mg/kg 5 ، ۵/۲) بطور قابل ملاحظه ای از توسعه حساس سازی مورفین ممانعت می کند. همچنین دریافتیم که چالش سه روزه مورفین بعد از مصرف مکرر آن منجر به افزایش چشمگیر آزادسازی خارج سلولی دوپامین در نوکلئوس اکومبنس شده است. همچنین درمان طولانی با باکلوفن موجب کاهش میزان آزادی دوپامین حاصل از چالش مورفین می شود.

نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان می دهد که سیستم گاما-آمینوبوتیریک اسید نقش مهمی در حساس سازی مورفین در موش صحرایی ایفاء نموده و حاکی از آن است که حساس سازی رفتاری عبارت از یک مدل نویدبخش برای مطالعه مکانیسم سوء مصرف دارو می باشد.

   لغات کلیدی: گیرنده گابا، مورفین، حساس سازی، دوپامین، نوکلئوس اکومبنس، باکلوفن

———————————————————————

عنوان اصلی مقاله:   The gamma-aminobutyric acid type B (GABAB) receptor agonist baclofen inhibits morphine sensitization by decreasing the dopamine level in rat nucleus accumbens

ترجمه فارسی عنوان: تزریق  باکلوفن، آگونیست گیرنده گاما آمینوبوتیریک اسید نوع B (GABAB)، موجب کاهش سطح دوپامین در نوکلئوس اکومبنس موش های صحرایی شده و از حساس سازی ناشی از مورفین ممانعت می کند

تعداد صفحات انگلیسی:  ۱۰ صفحه

تعداد صفحات ترجمه فارسی: ۱۱ صفحه 

قیمت ترجمه فارسی:  ۱۷۵۰۰تومان

دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین  از لینک های پایین

 

 برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: مقالات ترجمه شده زیست ، ،
:: برچسب‌ها: گیرنده گابا، مورفین، حساس سازی، دوپامین، نوکلئوس اکومبنس، باکلوفن,