اخرین اخبار و تازه های رشته زیست شناسی و منابع علمی ISI
ساختن گلبول خون از برنج
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 22:13

استخراج سرم آلبومين از برنج دست ورزي شده ژنتيک بزودي مي تواند مشکل کمبود منابع خوني و اهدا کننده هاي خون را در جهان برطرف سازد.

    شايعه چکيدن خون از سنگ و چوب در ميان بسياري از اقوام همچنان رواج دارد که بسياري آن را غيرممکن مي دانند، با اين حال محققان به تازگي اعلام کرده اند با ايجاد تغييرات کوچک ژنتيک بزودي مي توان شاهد چکيدن خون يا دست کم پروتئيني از خون از دانه هاي برنج بود.

    محققان در گزارش خود از مطالعه اي که به تازگي انجام گرفته توضيح مي دهند که مي توانند مقادير قابل توجهي از پروتئين سرم آلبومين را از دانه هاي برنج استخراج کنند.

    اين پروتئين به دليل نقش کليدي که در ساخت دارو و واکسن و همچنين درمان بيماران مبتلابه سوختگي شديد، خونريزي شديد و آسيب ديدگي کبدي دارد يکي از پرمصرف ترين انواع پروتئين خوني در سرتاسر جهان است. نخستين منبع پروتئين درماني خون هاي اهدا شده توسط انسان هاست که از محدوديت هاي بالايي برخوردار است.

 

    از اين رو محققان در سرتاسر جهان به منظور غلبه بر محدوديت هايي از قبيل کمبود منابع خوني و آلوده بودن خون هاي اهدايي در تلاش بوده اند تا جايگزيني مناسب را با استفاده از مخمرها و باکتري ها به وجود آورند يا اين پروتئين را در ارگانيزم هاي دست ورزي شده از قبيل گاوها يا گياه تنباکو توليد کنند.

 

 

 

 

روزنامه ايران، شماره 4931 به تاريخ 12/8/90، صفحه 10 (دانش)



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: ساختن گلبول خون از برنج,
هورمون گیاهی اتیلن
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 22:8

اتیلن

اتیلن از لحاظ آن که به حالت گاز است یک هورمون غیر معمولی است. در اوایل قرن نوزدهم ، پرورش دهندگان میوه کوشیدند تا رنگ و طعم مرکبات را با قرار دادن آنها در اتاقی که با بخاری زغال سنگی گرم می‌شد مرغوبتر کنند. مدتها تصور می‌شد که گرما سبب رسیدن میوه می‌شود. سپس پژوهشهای فراوان نشان داد که در حقیقت فرآورده‌های کروسن سبب رسیدن میوه ها می‌شوند. از بین این فرآورده‌ها ، گاز اتیلن ، گاز بسیار فعال تشخیص داده شد. به دنبال آن دانسته شد که اتیلن بوسیله گیاهان هم تولید می‌شود. این گاز قبل از رسیدن میوه‌ها در گیاه تولید می‌شود و مسئول تغییرات رنگ ، بافت و ترکیبات شیمیایی هنگام رسیدن آنهاست.

اکسین در تراکم معین سبب تولید مقدار زیادی اتیلن در گیاه می‌شود. هنگامی که پیری برگ آغاز می‌شود اتیلن تنظیم کننده اصلی ریزش برگ است این گاز سبب تسریع در سنتز آنزیم سلولاز و آزاد شدن آن می‌شود. این آنزیم دیواره‌های یاخته را از بین می‌برد. اگر پیش از آغاز پیری برگ اکسین به آن اضافه شود، از پیری برگ جلوگیری می‌گردد. ولی پس از تشکیل لایه ریزش ، اکسین ریزش برگ را با تحریک تولید اتیلن ، تسریع می‌کند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
همه چیز درباره آپتامر ها وبیوسنسور ها
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 22:5


آپتامرها اولیگونوکلئوتیدهائی تک زنجیره اي با تمایل بسیار بالا براي اتصال به RNA یا DNA مولکول هدف خود می باشند. آن ها با اختصاصیت و بهگزینی بسیار بالا به واسطه ویژگی شکل ساختمان سوم خود به مولکول هدف متصل می شوند. لغت آپتامر از کلمه لاتین آپتوس به معنی مناسب گرفته شده است که رفتار قفل و کلید را با مولکول هدف خود دارد، و از این جهت شباهت بسیاري به آنتی بادي ها دارند.
 آپتامرها کاربردهای بالقوه ای در وسائل آنالیز گر شامل بیوسنسورها و عوامل درمانی “therqputic agents” دارند. اندازه آنها بین 6 تا 40 کیلودالتون است و گاهی دارای ساختارهای سه بعدی ویژه و پیچیده هستند.

 آپتامرها می توان بر علیه یونها مثلاً Zn +2، تولید نوکلئوتیدها، ATP ، اولیگوپپتیدها گلیکوپروتئینهای بزرگ مثل CD4 و … ایجاد کرد. به محلهای اتصال آپتامر«آپتاتوپ» می گویند. در استفاده های in vivo برای آپتامرها می توان از آنها به عنوان Magic bullet استفاده کرد که ملکول مورد نظر را تعقیب کرده و از بین ببرند.

 حال به چگونگی استفاده از آپتامرها برای ساخت بیوسنسورها می پردازیم توانائی های این بیوسنسورها عبارتند از: اندازه گیری همزمان صدها گونه ملکولی متفاوت ،حساسیت بسیار بالا،اختصاصیت بسیار بالا ، آنالیز سریع، اصول شیمیایی بسیار ساده که به راحتی می تواند اتوماتیک شود. مسأله مهمتر در مورد بیوسنسورها استفاده از یک تکنیک فلئورسنت بسیار حساس به صورتی است که می تواند یک ملکول را شناسائی کند. در مورد تکنیک فلئورسنت روشهای محو تدریجی ناحیه تحریک شده بسیار قدرتمند هستند. در این تکنیک ها آپتامر را روی یک اسلاید شیشه ای قرار می دهند. در این حالت اگر چه نور ایجاد شده تماماً بازتابش می شود مقداری انرژی به بیرون شیشه در محیط گسترش پیدا می کند که بصورت تعریفی یک ناحیه الکترومگنیک تخریبی را نزدیک سطح شیشه ایجاد می کند این ناحیه را evanescance field می گویند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: ه آپتامر ها وبیوسنسور ها,
روش های تکثیر گیاهان
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:32

تکثیر جنسی

اساس کار در این روش استفاده از بذر گیاه است

بذر حاصل ترکیب دانه های گرده (گامت نر) با کلاله مادگی ( حاوی گامت ماده )بوجود می آید و بذر حاصله توانایی ایجاد یک گیاه جدید را دارا می باشد.

روش کشت بذر

بذر کاری به دو روش انجام می گیرد

1.کشت مستقیم

2.نشاءکاری

کشت مستقیم در مورد گیاهانی استفاده می شود   که رویش آن ها با مشکل زیادی همراه نیست و رویش آسانی دذارند

مثال کشت گل جعفری, گل آهار و...

در روش نشاءکاری ابتدا بذر ها را در  جعبه کشت یا گلدان کشت می دهیم و پس از اینکه 4 تا 6 برگه شدند ؛ گیاه را به محل اصلی انتقال می دهیم

مثال : همیشه بهار , اطلسی و...

نکته : در صورتی که بذر دارای عامل خواب باشد

قبل از کشت عامل خواب باید برطرف شود

مثال : بذر کاج بوسیله ساییدگی

بذر گل اختر بوسیله خیساندن 12 ساعته در آب 80 درجه سانتی گراد

بذر خانواده رزاسه و بنفشه قرارر دادن در ماسه مرطوب در  دمای خنک (استریفیکاسیون)

و....

                                                                                                   ادامه دارد.....



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: روش های تکثیر گیاهان ,
خارخاسک گیاه خواب آور و عضله ساز
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 20:32

تریبولوس (tribulus) یکی از مکمل‌های بدنسازی است که تازگی در ایران هم استفاده از آن رایج شده. کپسول‌هایی که از گیاه تریبولوس ترستریس پر شده و روزی یکی دو تا از آن خورده می‌شود. نکته جالبش اینجاست که دقیقا همین گونه بومی ایران و خودرو است. در فارسی به آن «خارخاسک» می‌گویند و عطاری‌ها سیری ۳ هزار تومان آن را می‌فروشند. توی کپسول همین را پودر کردند و ریختند و بیش از صد برابر گرانتر می‌فروشند!

اثر این گیاه  بیشتر خواب‌اور است و البته همین خواب‌آور بودن و عمیق کردن خواب یعنی افزایش تستسترون و عضله‌سازی بیشتر.

چون عضله‌سازی‌های بدن در خواب عمیق انجام می‌شوند. مکانیسم اثرش هم شباهتهایی به داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مثل آسپرین دارد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: خارخاسک گیاه خواب آور,
تأثير متفاوت صداي مردان و زنان بر رشد گياهان
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 10:26

تأثير صداي انسان بر روي سرعت گرفتن رشد گياهان امري است كه به واسطه مطالعات پيشين به اثبات رسيده است. اكنون مطالعات جديد نشان مي‌دهد كه تأثيرگذاري صداي زنان بر روي رشد گياهان بسيار بيشتر از صداي مردان است.

به گزارش مهر، اين يافته بر اساس آزمايشي يك ماهه ارائه شد. طي اين آزمايش دانشمندان مشاهده كردند ميزان رشد بوته‌هاي گوجه فرنگي زماني كه در معرض صداي زنانه قرار مي‌گيرند، دو سانتيمتر بيشتر از زماني است كه در معرض صداي مردانه قرار مي‌گيرند.

در اين آزمايش صدايي كه بر روي رشد گياه بيشترين اثر را داشت، صداي سارا داروين نواده گياه شناس افسانه‌اي چارلز داروين بود.

وي متني را از كتاب منشا گونه‌ها براي گياهي خواند و نتايج نشان داد اين گياه نسبت به گياهي كه در معرض صداي مردانه قرار داشته، پنج سانتيمتر بيشتر و نسبت به صداي زني ديگر 2/1 سانتيمتر بيشتر رشد داشته است.

كالين كورسبي مدير موسسه RHS كه انجام اين مطالعات را به عهده داشته است، اعلام كرد هنوز دليل اين تأثير مشخص نشده است. شايد بتوان اين تأثير را به گسترده بودن دامنه صوتي زنان و تن صداي آنها نسبت داد. شايد امواج صداي آنها پس از برخورد با سطح گياه تأثير متفاوتي از خود به جا مي‌گذارند.

آزمايش‌هاي اين موسسه از ماه آپريل آغاز شده و طي آن قسمت‌هايي از آثار تاريخي مانند روز تريفيدها اثر جان ويندهام، روياي نيمه شب تابستان ويليام شكسپير و منشا گونه‌هاي چارلز داروين براي گياهاني تعيين شده خوانده شد.

افرادي با صداهاي مختلف براي خواندن متن براي 10 بوته گوجه فرنگي انتخاب شده بودند و طي يك ماه به خواندن متون مختلف براي گياه خود ادامه دادند.

گياهان در اين آزمايش امواج صدا را از طريق هدفوني كه به گلدان آنها اتصال داشت، دريافت مي‌كردند. در عين حال شرايط تمامي گياهان يكسان بوده و براي اطمينان از مساوي بودن شرايط براي تمامي گياهان، دو بوته ناظر مشابه در شرايط سكوت تحت نظر گرفته شدند.

نتايج نشان داد به صورت ميانگين زنان به نسبت مردان شاهد رشد 5/2 سانتيمتري گياه خود بودند. در عين حال برخي مردان شركت كننده در آزمايش به اندازه‌اي تأثير منفي بر روي گياه گذاشته بودند كه گياه مورد آزمايش رشدي كمتر از گياه ناظر و رشد داده شده در سكوت داشت.

بر اساس گزارش تلگراف، صداي سارا داروين بيشترين تأثير را بر روي رشد گياه از خود نشان داد و وي در واكنش به تأثير صداي خود بر روي رشد گياهان از آن به عنوان افتخاري بزرگ ياد كرد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
تصاویر گیاه عجیبی که یک قرن در میان گل می‌دهد و می‌میرد!
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 10:26

این گیاه عجیب تنها چند هفته قبل از مرگش گلدهی را آغاز می کند، اما تا قبل از گل دادن نیز حضوری با ابهت در میان طبیعت دارد زیرا این گیاه در زیستگاهی خشن و کوهستانی در پرو و بولیوی رشد کرده و گاه ارتفاع آن به 12 متر نیز می رسد.

اکنون "ملکه آندس" رو به انقراض گذاشته است و گروه خیریه ای در بولیوی در تلاش است آن را از انقراض نجات دهد. بر اساس گزارش اتحادیه بین المللی محافظت از محیط زیست دلایل انقراض این گیاه زیبا از بین رفتن زیستگاه و کاهش یافتن تنوع ژنتیکی در میان نسل این گیاه است.
برخی از مطالعات میدانی نشان داده اند این گیاه مواد غذایی مورد نیاز خود را از فضولات پرنده هایی تامین می کنند که برای تغذیه از گلها به آن نزدیک می شوند. اما گاه پرنده های گرسنه به شاخ و برگهای خاردار این گیاه گیر کرده و می چسبند، خارهایی که بیشتر به مجموعه ای از چنگالهای رو به جلو شباهت دارند تا خارهای معمولی یک گیاه.
Click here to enlarge

به گفته "آنتونیو لامب" یکی از متخصصانی که در تلاش است این گونه گیاهی را از انقراض نجات دهد، در صورتی که دست فردی به خارهای این گیاه گیر کند، اگر با احتیاط دست خود را جدا نکند خارها به راحتی دست او را از هم دریده و جراحت عمیقی به وجود خواهند آورد.
افراد محلی نیز از این گیاه دل چندان خوشی ندارند زیرا بارها شنیده اند که گوسفندان و دیگر دامهایشان به همین شکل به دام این گیاه عجیب افتاده اند.
Click here to enlarge

تنها زیستگاه ملکه آندس در پرو و بولیوی و در ارتفاع سه تا چهار هزار و 800 متری است. از این رو گیاه برای رشد و نمو نیازمند زمانی است که بتواند در چنین زیستگاه خشنی به جمع آوری و ایجاد منابع غذایی بپردازد تا بتواند در نهایت تولید مثل کرده و گل بدهد از این رو روند گل دادن این گیاه بسیار کند بوده و می تواند 50 تا 100 سال به طول بیانجامد.
بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، اما یکبار گل دادن این گیاه بسیار پرحاصل خواهد بود زیرا در همان یک بار بیش از ده میلیون دانه تولید خواهد شد در حال حاضر در حدود 800 هزار نمونه از این گیاه در پرو و 35 هزار نمونه از آن در بولیوی وجود دارند اما این تعداد با سرعتی نگران کننده در حال کاهش است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
تدارك لشكر گیاهان برای مصاف با تغییرات اقلیمی
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 10:25

محققان طی مقاله ای در شماره اخیر نشریه بایو ساینس، مقصود اصلی خود از طرح این پژوهش را تشویق و پیشبرد بحث و تحقیقات دانشمندان به سمت حوزه های متنوعی اعلام كرده اند كه هر یك می تواند ما را به كشف و درك بهتر یك موضوع مهم كمك كند، یعنی گیاهان را برای افزایش قابلیت جداسازی و حبس كربن جو و نهایتا رفع معضل تغییرات آب و هوای سیاره تا چه حدی می توان زیر تیغ بهسازی و اصلاح ژنتیكی برد.

ابعاد امیدواركننده عملی ساختن این پروژه جالب توجه و نتایج اثربخش آن در حالی است كه انسان ها سالانه در حدود ۹ میلیارد تن كربن منتشر می كنند كه حدود ۵ میلیارد آن توسط زیست بوم های واقع در خشكی و آب جذب می شود و ۴ میلیارد آن نیز رها می شود تا در جو زمین انباشته شده و به مصرف گرم كردن سیاره برسد.

طبیعت نشان داده كه گیاهان قادرند كربن را موقتا در اندام های خود حبس كرده و به مجرد مردن و فعالیت سایر ارگانیسم های تجزیه كننده مواد گیاهی، زندانی كربنی مجددا به آغوش جو آزادسازی می شود.

در این میان اما ریشه های گیاهان امكان ذخیره سازی طویل المدتی را فراهم می كنند و زمانی كه مواد گیاهی سوزانده شوند كربن اسیر شده می تواند صدها یا هزاران سال به صورت زغال در خاك باقی بماند.

این توانایی در حالی است كه به گفته محققان اصلاح و تغییر ژنتیكی می تواند به طور بالقوه ای نرخ های فتوسنتز یا مقادیر بایومس (زیست توده) ذخیره شده در ریشه ها را بهبود بخشیده و بالطبع امكان ذخیره شدن كربن بیشتری را برای درازمدت فراهم كند.

از طرفی محصولات زیست انرژی یا همان سوخت های زیستی كه ازجمله گزینه های مطرح و فراگیر برای آینده نیازهای انرژی ما محسوب می شوند، نیازمند رشد در اراضی حاشیه ای هستند تا نسبت به انواع تنش ها مقاوم و تحمل پذیر باشند و تحت مهندسی اصلاح نباتات واقع می شوند تا به جای آب شیرین در آب شور یا شورآب ها رشد داده شوند، چرا كه آب شیرین در حكم كالای كمیابی است كه در آینده نزدیك به مراتب پربهاتر نیز خواهد شد.

به اعتقاد محققان دانش مهندسی ژنتیك در حوزه های معینی از قلمرو گیاهی ازجمله بهبود مقاومت به تنش و فتوسنتز می تواند نقش كمك كننده داشته باشد، ولی توانمندی های آن صرفا به موارد مرتبط با اراضی حاشیه ای، كم آب و شوراب ها خلاصه نمی شود به نحوی كه با استفاده كنترل های صحیح انتظار می رود این دانش بتواند رویكردی معتبر و اطمینان بخش نشان دهد.

محققان تخمین می زنند تا سال ۲۰۵۰، محصولات زیست انرژی بتوانند به نحو امكان پذیری سالانه بین ۵ تا ۸ میلیارد تن در راستای جبران و خنثی سازی كربنی انجام وظیفه كنند كه این آمار و ارقام در سایه بهبودهای صورت گرفته با استفاده از روش های دو رگ گیری و اصلاح نبات رایج حاصل می شود.

در این میان مهندسی ژنتیك جدا از اعمال اصلاحاتی نظیر افزایش فتوسنتز، بهبود تقسیم بندی و تفكیك درون سیستم های ریشه ای و ایجاد مقاومت به تنش بهتر، می تواند میزان جبران و خنثی سازی كربنی گیاهان را تا حدود ۴ میلیارد تن افزایش دهد.

 

 

نكته: گیاهان بهسازی شده ژنتیكی می توانند از عهده جداسازی و مصادره كربن بیشتری از جو زمین برآمده و نویدبخش ارائه سوخت های زیستی بهتری باشند

اما آنچه جالب تر از نتایج و برآوردهای محققان نشان می دهد رویكرد و برداشت آنها از دانش مهندسی ژنتیك در قلمرو گیاهان است.

محققانی كه به دنبال مهیا ساختن گیاهان برای شركت در كارزار تغییرات اقلیمی هستند تاكید دارند مهندسی ژنتیك گیاهی را به عنوان شیوه ای مستقل و تنها نگاه نمی كنند، بلكه آن را بیشتر به عنوان مشخصه بارزی از اصلاح نباتات ملكولی مدرن ملاحظه می كنند.

این رویكرد و برداشت قابل توجه و تامل برانگیز در حالی عنوان می شود كه در حال حاضر در كشور بزرگی نظیر آمریكا كه خود در صدر فهرست منتشركنندگان كربنی به جو قرار دارد و گرایش به كشت محصولات زیست انرژی به واسطه نیازهای آتی انرژی و سوخت های جایگزین بیش از پیش احساس می شود، نظام تنظیم و مقرراتی آن به نحو موثری بهره گیری از مقوله تغییر و بهسازی ژنتیكی را برای ارتقا و افزایش محصولات سوخت زیستی بازداشته و مانع می شود.

محققان معتقدند نظام مقررات و تنظیمی كنونی بسیار سختگیرانه و محكم است و این در حالی است كه ما نیازمند مقررات و تنظیماتی هستیم كه گیاهان مهندسی ژنتیك شده را به عنوان طیف متنوعی از منافع و مزایا و در عین حال طیف متنوعی از ریسك ها مخاطب قرار دهد.

طرفداران رویكرد به دانش مهندسی ژنتیك گیاهی برای نیل به اهداف ضمنی و عملی بزرگ می گویند هر گونه گریز از محصولات مهندسی ژنتیك شده تحت توسعه به محیط زیست در حكم یك تخطی و تخلف مقررات تنظیمی است كه به نوبه خود انجام و تقبل آزمایشات میدانی را ریسك آمیز می كند، اما این نكته نیز اجتناب ناپذیر است كه در مراحل و گام های اولیه كار نیازمند به میدان آوردن محصولات مهندسی شده آزمایشی از درون آزمایشگاه ها به دامن محیط زیست هستیم.

در واقع داشتن توقع برخی پراكنش ها و انتشارات به داخل محیط زیست اجتناب ناپذیر بوده و برای فراهم آوردن امكان انجام عملی اهداف پروژه مجبور به پذیرش دامنه ای از خطاهای مجاز و چشمپوشی از ریسك های احتمالی خواهیم بود.

با این اوصاف و با توجه به اقبال كنونی شیوه های مبتنی بر مهندسی ژنتیك گیاهی برای دستیابی به اهداف متنوع برخی كارشناسان بر این باورند كه نظام های مقررات تنظیمی موجود برای بهره گیری از گیاهان بهسازی شده در حكم نظامی چالش برانگیز و پیچیده عمل می كنند و بحث و استدلالات سلامت محور فراوانی مطرح می شوند كه به نوبه خود توسعه و پیشرفت تحقیقات و پروژه های بهسازی و اصلاح هدفمند گیاهان از این دست را با سد محكم تنظیمات مختص هر كشور روبه رو می سازد در حالی كه نیازهای بالقوه آتی ما به نتایج تحقیقاتی با محوریت مهندسی ژنتیك آشكارا نشان می دهد كه هر دو طرف ماجرا یعنی دانشمندان و قانونگذاران ضمن بردباری و تعهد باید برای مشخص كردن كفه سنگین تر بودن یا نبودن چنین پروژه هایی بكوشند.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: تدارك لشكر گیاها,
30برابر شيرين‌تر از شكر"ويژگي ‌شگفت‌انگيز گياه استويا!
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 10:25
30برابر شيرين‌تر از شكر"ويژگي ‌شگفت‌انگيز گياه استويا است، اما در عين حال اين گياه تقريبا فاقد كالري است و از اين رو مناسب براي افراد مبتلا به بيماري ديابت و نيز كساني كه شيريني دوست دارند اما اضافه وزن دوست ندارند.

گياه استويا

"استويا" (STEVIA)گياهي بومي در آمريكاي جنوبي است كه براي قرن‌ها توسط ساكنان بومي اين قاره مورد استفاده‌هاي مختلف قرار مي‌گرفته است، از جمله به عنوان دارو. مردم آمريكاي جنوبي اعتقاد دارند كه استويا روي بيماري‌هاي عفوني تأثير مثبتي دارد و فشار خون را كاهش مي‌دهد. اما اين ويژگي‌ها هنوز به طور علمي ثابت نشده‌اند. اين گياه بيشتر در نزديكي مرز كشور پاراگوئه با برزيل كشت مي‌شود.


"استويوزيد"، قند تهيه شده از گياه استويا به طور خالص سيصد برابر شيرين‌تر از قند تهيه شده از چغندر است . اما محصولي كه از گياه استويا در بازار موجود است از طريق حس چشايي انسان سي برابر شيرين‌تر از شكر حس مي‌شود.

گفته مي‌شود كه اين گياه از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌كند و همينطور مي‌توان از آن به عنوان دارو براي درمان افراد مبتلا به ديابت استفاده كرد، زيرا فاقد خواص شيميايي مضري است كه در ني‌شكر وچغندر وجود دارد. از ديگر كاربردهاي استويا كمك به افرادي است كه در عين حال كه اضافه وزن دارند اما از خوردن شيريني نمي‌توانند صرف‌نظر كنند.


آيا استويا سرطان‌زا است؟


گياه استويا با شيريني موجود در خود مي‌تواند رقيب قدري براي قندهاي مصنوعي مانند "آسپارتام" و "ساخارين" باشد و صنعت شكر را دچار تحول عظيمي كند. اما اتحاديه اروپا استفاده از اين شيريني گياهي را ممنوع كرده است. در اين ميان تنها فرانسه مستثني شده و اجازه دارد در برخي از مواد غذايي از شيريني "استويا" استفاده كند.


تا چندي پيش اين شك وجود داشت كه استويا سرطان‌زا باشد. آزمايش روي حيوانات نشان داده بود كه اين گياه مي‌تواند در بدن غده‌هاي سرطاني ايجاد كند. اما صحت اين آزمايش از سوي بسياري مورد ترديد قرار دارد. " آنه بروك‌هوف" از سازمان تحقيقاتي در رابطه با مواد غذايي آلمان در اين باره مي‌گويد: «ميزان به كار برده شده از ماده "استويوزيد" در جريان اين آزمايش به شدت بالا بوده و گذشته از اين، پژوهش از حمايت مالي شركت‌هايي برخوردار بوده كه استويا را رقيبي خطرناك براي محصولات توليدي خود مي‌بينند


در حال حاضر استويا از اتهام به سرطان‌زا بودن تبرئه شده است. "سازمان نظارت بر مواد غذايي اروپا" در جريان آزمايش‌هاي مختلف به اين نتيجه رسيده كه گياه استوا سرطان‌زا نيست و تأثير منفي روي توليد مثل ندارد. به اين ترتيب استويا در آينده‌اي نزديك وارد بازار اروپا خواهد شد.


استويا در قاره آسيا


بر خلاف شك و ترديدي كه در اروپا وجود دارد، استويا در كشورهاي آسيايي به استقبال خوبي رو‌به‌رو بوده و مدتها است كه در اين كشورها به كار گرفته مي‌شود.

به گزارش ايريب، كاشت استويا در ايران نيز پنج سال پيش به طور آزمايشي آغاز شده است. در مجموع در ايران ديد مثبتي نسبت به كاشت استويا وجود دارد. "عليرضا ترنگ"، رئيس پژوهشكده بيوتكنولوژي شمال ايران اعلام كرده كه كشت آزمايشي استويا به هدف توليد منابع شيرين‌كننده‌هاي بيشتر و حل مشكل تك‌محصولي بودن كشاورزي در بسياري از مناطق ايران در استان‌هاي گيلان و اصفهان آغاز شده است.



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
دلیل برای توجه بیشتر به جلبکهای دریایی
نوشته شده توسط فرزانع طهماسبی در ساعت 10:24
۱۲ دلیل برای توجه بیشتر به جلبکهای دریایی

یکی از محصولات کشاورزی که سالهاست در جهان بعنوان جانشین شایسته منابع دارو و غذا مورد استفاده قرار می گیرد و نقش موثر و اثبات شده ای در تامین سلامت دارد، نوعی ازجلبکهای سبز بنام «کلرلا» است. حتی امروزه از کلرلا بعنوان غذای فشرده و جیره غذایی برای کوهنوردان، گردشگران کویر، سربازان، نظامیان و حتی فضانوردان استفاده می شود. متاسفانه در کشور ما استفاده از جلبکهای خوراکی چندان شناخته شده نیست.

 

بر اساس مقالات علمی، محققان خواص بسیاری را برای جلبکهای خوراکی برشمرده اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد:

 

۱. بررسی های متعددی در اروپا، آمریکا و ژاپن نشان داده که کلرلا به بدن کمک می کند تا سموم شیمیایی نظیر دی اکسین ها راحت تر از بدن دفع شوند. دی اکسین ها از جمله سموم بسیار پایدار موجود در محیط زیست تلقی می شوند که بعنوان تولید جانبی در فاضلاب ها، سموم دفع آفات کشاورزی، حشره کشها و نیز در کنار بسیاری از صنایع نظیر تولید کاغذ، صنایع PVC و صنایع جانبی که از پروسه کلرینه كردن در آنها استفاده می شود، تولید می شوند.

 

۲. میزان بالای کلروفیل آن برای بهبود وضعیت دستگاه گوارش و رفع یبوست موثر است. ضمنا كلروفیل در درمان كم خونی، نوع هیپوكروم موثر است.

 

۳. کلرلا با تقویت سیستم دفاعی بدن مانع موفقیت ویروس ها، باکتری و مواد شیمیایی می شود.

 

۴. کلرلا خاصیت قلیایی دارد و به متعادل نگه داشتن PH بدن کمک می کند. به دلیل رعایت نشدن رژیم غذایی سالم مانند استفاده از فست فود، غذاهای بیش از اندازه پخته شده، غذاهای فرآوری شده و نوشابه ها، میزان PH خون و مایعات بدن اغلب افراد متعادل نیست. اغلب بیماری ها در محیط اسیدی بیشتر بروز می کند اما در محیط قلیایی دوام نمی آورند.

 

۵. ید و آهن موجود در آن در عملکرد درست غده تیروئید موثر است.

 

۶. به شادابی و رنگ طبیعی مو کمک می کند.

 

۷. برای سلامت پوست مفید است و پوست را در ترمیم عوارض اشعه ماورا بنفش خورشید یاری می دهد.

 

۸. دارای درصد بالایی از انواع پروتئین و اسیدهای عالی ضروری است.

 

۹. چربی کلرلا بسیار اندك بوده و كم كالری است. از سوی دیگر با کنترل اشتها در کنترل وزن بدن مفید است.

 

۱۰. کلرلا غنی از فیبر است به همین جهت برای کنتترل وزن و بهبود دستگاه گوارش مناسب است.

 

۱۱. تحقیقات حاکی از افزایش سطح پروتئین آلبومین در خون با استفاده مرتب از کلرلاست. آلبومین یکی از باارزش ترین عوامل انتقال ویتامین ها، املاح معدنی، اسیدهای چرب غیراشباع، هورمونها و سایر مواد و ترکیبات با ارزش در کل سیستم بدن است.

 

۱۲. کلرلا دارای خاصیت ضد تومور و ضد التهاب است و خصوصا در سنین بالا و کهولت یکی از برترین تقویت کننده های رشد سلولی و کسب سلامتی در انسان هستند.

 

گفتنی است، کلرلا یک محصول دارویی نیست و در کمپانی های داروسازی تولید نمی شود بلکه محصول یک فعالیت کشاورزی است



:: موضوعات مرتبط: مقالات مهندسی زیست، ،
:: برچسب‌ها: جلبکهای دریایی,